کد مطلب:243962 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

تقسیم ارث
[329] 4 - شیخ طوسی گفته است:

صفوان بن یحیی، راجع به ارث همسر و پدر و مادر، از امام جواد علیه السلام چنین روایت كرده است:

نیمی از ما ترك زن، از آن همسر است؛ یك سوم از كل مال، بطور كامل به مادرش می رسد و باقی آن، ارث پدر اوست. [1] .

[330] 5 - كلینی آورده است:

از محمد بن حسن اشعری روایت شده كه گفت: یكی از شیعیان، در نامه ای كه به امام جواد علیه السلام توسط من نوشت از حضرت پرسید: مردی، به زنی تجاوز كرد؛ سپس با او كه حامله شده بود، ازدواج نمود و (آن زن) فرزندی به دنیا آورد كه شبیه ترین مخلوقات، به آن مرد بود.



[ صفحه 245]



حضرت با خط و مهر مبارك خود، پاسخ داد: از فرزندی كه ثمره ی تجاوز است، ارث برده نمی شود (پدر و مادر زنا كارش از او ارث نمی برند). [2] .

[331] 6 - و نیز گفته است:

از علی بن مهزیار اهوازی روایت شده كه گفت: محمد بن حمزه ی علوی، در نامه ای خدمت امام جواد علیه السلام نوشت: یكی از شیعیان شما، در وصیتش صد درهم به من اختصاص داد و از او شنیدم كه می گفت: هر آنچه به من تعلق دارد، از آقا و مولایم (امام جواد علیه السلام) است؛ این شیعه، از دنیا رفت و صد درهم را باقی گذاشت و دستوری برای مصرفش نداد؛ ولی او دو همسر دارد كه یكی از آن دو، ساكن بغداد است و من، در حال حاضر هیچ آدرسی از وی ندارم و دیگری، مقیم قم می باشد؛ اكنون در خصوص این صد درهم، چه دستوری می فرمائید؟

حضرت در جوابش نگاشت: چاره ای بیندیش تا سهم همسران آن مرد، از این صد درهم را به آنان برسانی و بدان كه سهم هر یك، اگر مرده فرزند داشته باشد، یك هشتم است و چنانكه فرزندش نباشد سهم آنها، یك چهارم خواهد بود و باقی آن را هم به خواست خداوند، به هر كسی كه می دانی، نیازمند است صدقه بده. [3] .

[332] 7 - همچنین نقل كرده است:

حسین بن حكم از امام جواد علیه السلام راجع به مردی كه از دنیا رفته و دو خاله او و تنی چند از موالیانش (آزاد كنندگانش) زنده اند، روایت كرده است كه فرمود:(و اولو الأرحام بعضهم أولی ببعض) [4] «خویشاوندان در كتاب خدا، بعضی مقدم بر بعض دیگر مقرر شده است.»؛ مال او، میان دو خاله اش تقسیم می شود. [5] .

[333] 8 - او همچنین گفته است:

از محمد بن عمر ساباطی روایت شده كه گفت: از امام جواد علیه السلام راجع به مردی كه مرا وصی خود قرار داد و سفارش كرد كه سالانه، مبلغی به عمویش بپردازم؛ اما عمویش از دنیا رفت، سؤال كردم؟

حضرت در جوابش فرمود: آن را به وارثش بپرداز. [6] .



[ صفحه 246]




[1] همان 9: 286 ح 8.

[2] كافي 7: 163 ح 2 و 164 ح 4.

[3] همان: 126 ح 4.

[4] انفال: 8 \75.

[5] كافي 7: 120 ح 7.

[6] همان: 13 ح 2.